1. Účelom vydania tohto
prepravného poriadku je popis rozsahu činností pri zabezpečovaní hlavnej činnosti
spoločnosti a stanovenie právomocí a zodpovedností pri preprave vecí cestným nákladným vozidlom medzi
dopravcom, právnickými osobami, fyzickými osobami podnikateľmi alebo
fyzickými osobami zúčastnenými na preprave, stanovenie podmienok na uzavretie
zmluvy o preprave veci podľa § 610
a nasl. Obchodného zákonníka a jej obsahu. Neupravuje
ceny a cenové podmienky. Podľa tohto prepravného poriadku dopravca vykonáva
vnútroštátnu nákladnú cestnú dopravu a medzinárodnú nákladnú cestnú
dopravu vozovýcha kusových
zásielok paletovaného tovaru, plechov a ostatných materiálov, ktoré nie sú
vylúčené z prepravy podľa ďalších ustanovení. Prepravný poriadok neplatí
pre prepravu živých zvierat, skaziteľných potravín, nebezpečných
odpadov, tekutých materiálov, pre cestnú dopravu vykonávanú v rámci
kombinovanej dopravy.
2. Dopravcom je Bodylak Expres,s.r.o.
Malé Chlievany 108, 957 01 Bánovce nad
Bebravou
3. Dopravca na výkon
svojej činnosti používa vozový park zostavený z dodávkových vozidiel do
3,5t.
4. Dopravca spolu
s prepravcom dbá, aby sa prepravy uskutočňovali čo najhospodárnejším využitím
dopravných prostriedkov. Odosielateľ a príjemca sú povinní vo vzájomnej
spolupráci vytvárať podmienky na urýchlenie a zmechanizovanie nakladacích a
vykladacích prác. Pri vykonávaní prepravy nákladov platia nižšie uvedené
všeobecné prepravné podmienky, ktorých sa dopravca pridržiava.
5. Dopravca
a)prepravuje náklady ako
vozové zásielky, kusové zásielky alebo ako prikládky,
b) za vozovú zásielku považuje zásielku prepravenú jednému
odosielateľovi jednou jazdou vozidla, ak bola využitá užitočná alebo celková
hmotnosť vozidla alebo bez zreteľa na hmotnosť zásielky, ak
1. využije
ložnú plochu vozidla,
2. jej
prepravu vykonáva osobitnou jazdou vozidla podľa dohody s prepravcom alebo
preto, že to vyžaduje povaha nákladu, prípadne vykonanie prepravy v požadovanej
lehote,
3. ju
nakladá alebo vykladá na dvoch alebo viacerých miestach; o jednu jazdu vozidla
ide aj vtedy, ak z prevádzkových dôvodov preloží zásielku na iné vozidlo.
c) za prikládku považuje zásielku prepravovanú spoločne s inými
zásielkami alebo osobitne pri takej jazde vozidla, ktorú by inak musel vykonať
bez nákladu.
d) zásielky, na ktoré sa nevzťahujú ustanovenia bodov b2 a b3 sa
považujú za kusové.
6. Dopravca je povinný v dohodnutej lehote pristaviť vozidlo toho
druhu a tak vystrojené, ako sa pri dojednaní prepravy dohodlo. Vozidlo musí byť
v riadnom technickom stave vyhovujúcom pre prepravu a s riadne očistením ložným
priestorom, prípadne podľa povahy nákladu musí mať plachtu, pričom sa prihliada
na požiadavku objednávateľa.
Ak nie je dohodnuté inak, prepravujú sa všetky zásielky vozidlom
obsadeným jedným vodičom.
7. Ak miesto prevzatia zásielky a predpokladané miesto jej určenia
leží na území dvoch rôznych štátov a z nich aspoň jeden je zmluvným štátom
Dohovoru o prepravnej zmluve v medzinárodnej nákladnej cestnej
doprave (ďalej len "Dohovor CMR"), pri uzavretí a vykonávaní zmluvy o
preprave veci, ako aj pri určovaní zodpovednosti dopravcu sa postupuje podľa
Dohovoru CMR.
8. Poistenie sa vzťahuje na zodpovednosť za škodu spôsobenú na
veciach, ktoré dopravca prevzal v súvislosti s prepravou zásielok. Toto
poistenie pokrýva tiež primerané a účelné nákladypoisteného vynaložené k odvráteniu alebo minimalizácii škody na
prepravovanej zásielke.
9. Poistenie sa nevzťahuje na zodpovednosť za škodu spôsobenú:
a) úmyselne,
b) v dôsledku prekročenia
dodacej lehoty, zavinenej dopravcom (čl. 19 Dohovoru CMR) s výnimkou škôd na
zásielke,
c) pri prepravách
uskutočňovaných v rámci medzinárodných poštových dohovorov a zmlúv,
d) pri prepravách
sťahovaných zvrškov,
e) pri prepravách mŕtvol.
Ďalej sa poistenie nevzťahuje na škodu ak bola spôsobená chybami
na zásielke alebo jej obale a tieto boli dopravcovi známe v čase prevzatia
zásielky alebo jej obalu, ku ktorým nemal výhrady.
10. Dopravca je povinný dbať na to, aby nedochádzalo ku škodám na
prepravovaných zásielkach. Ďalej je povinný dbať na to, aby vodič mal potrebnú
kvalifikáciu a spôsobilosť a dopravný prostriedok bol v takom stave ako je predpísané
príslušnými normami.
11. Náhrada škody na zásielke sa určuje z hodnoty zásielky v
mieste a čase jej prevzatia na prepravu podľa hodnoty deklarovanej v nákladnom
liste CMR, vo faktúre alebo na inom sprievodnom dokumente. Ostatné náhrady sa
poskytujú podľa ustanovení Dohovoru CMR o zodpovednosti medzinárodného
autodopravcu.
12. Poistenie zodpovednosti dopravcu je možné dojednať tak pre
medzinárodnú cestnú nákladnú dopravu v zmysle Dohovoru CMR, ako aj pre
vnútroštátnu nákladnú cestnú dopravu.
Poistenie zahraničnej prepravy zásielok si dojednáva odosielateľ
alebo vlastník zásielky a nenahrádza poistenie zodpovednosti dopravcu v
medzinárodnej cestnej nákladnej doprave podľa Dohovoru CMR.
Čl. 2
Objednávanie prepravy a zmluva
o preprave veci
1.Odosielateľ zásielky si u dopravcu
prepravu objednáva. Objednávku môže uplatniť
písomne, mailom alebo faxom.
Ústnu alebo telefonickú objednávku je potrebné na
vyzvanie potvrdiť písomne. Objednávka –
zmluva o preprave veci sa nepoužíva v prípadoch, ak má dopravca so
zákazníkom uzatvorenú rámcovú zmluvu o preprave veci alebo ak to zákazníkvylúčilz dôvodupoužívania jeho
vlastnéhoobjednávkového systému.
2. Objednávka prepravy musí obsahovať všetky údaje potrebné na
vykonanie a vyúčtovanie prepravy, aby mohla po prijatí plniť funkciu zmluvy o
preprave veci, najmä
a) určenie
strán (odosielateľ a dopravca), presné adresy, telefón prípadne fax,
b) opis
zásielky (množstvo, hmotnosť, rozmery, poloha, uloženie, druh, obsah a obal),
spôsob nakládky a vykládky a zaobchádzanie so zásielkou (napr. pri vysokej
kultúrnej a umeleckej hodnote),
c) určenie
času (čas nakládky, dodacej lehoty, čas vykládky), miesta odoslania a
miesta určenia, prípadne aj žiadanú trasu dopravnej cesty,
d) druh a
rozsah poškodenia zásielky, ak sa podáva na prepravu už poškodená (napr.
preprava do opravy),
e) odplatu
za vykonanú prepravu (prepravné).
3. Ak dopravca nemôže
objednávku prijať, upovedomí o tom bez meškania objednávateľa.
Ak bola objednávka schválená, dopravca
pristaví vhodné vozidlo v termíne uvedenom v objednávke. Ak sa vyskytnú
prekážky, pre ktoré nemôže pristaviť vozidlo v dohodnutom termíne,
dispečerje povinný o tom neodkladne
upovedomiť odosielateľa a prípadne dojednať iný termín pristavenia vozidla. Schválenie objednávky pre
objednávateľa vykonáva obchodný zástupca dopravcu tak, že ju potvrdí podpisom
a spätne zašle objednávateľovi.
Ak sa po vyzvaní odosielateľa na
pristavenie vozidla k nakládke nenaložené vozidlo vráti z viny odosielateľa, je
objednávateľ povinný dopravcovi uhradiť náklady za márnu jazdu a prípadne
poplatok za zdržanie vozidla.
Po prijatí objednávky dopravca môže požadovať od objednávateľa
zloženie zálohy až do výšky 75% z predpokladaného prepravného. Prijatie zálohy
je povinný potvrdiť.
Objednávku
možno urobiť na jednu prepravu, určitý počet prepráv alebo na určité časové
obdobie.
4.Zmluva o preprave veci t.j. potvrdená objednávka vzniká medzi
odosielateľom a dopravcom
a) prijatím
objednávky faxom, mailom alebo poštovou zásielkou a následným schválením
dopravcom, čím sa stáva zmluvou o preprave vecí,
b) ak ide o prepravu,
ktorú už netreba objednávať, začatím prepravy,
c) prevzatím zásielky
na prepravu.
Ak dopravca
vyhovie návrhu príjemcovi zásielky na jej ďalšiu prepravu inému príjemcovi, vzniká
nová zmluva o preprave veci.
5. Zmluvou opreprave
vecisa dopravca zaväzuje
objednávateľovi, že vykoná prepravu za dohodnutých podmienok a za podmienok
ustanovených týmto poriadkom. Odosielateľ sa dopravcovi zaväzuje, že splní
dohodnuté a prepravným poriadkom ustanovené podmienky a že zaplatí prepravné.
6.
Ak termín dodania nebol dohodnutý v zmluve o preprave veci, termín dodania
začína plynúť pre dopravcom prijaté zásielky od 12.00 hod. do 18.00 hod. a pre
zásielky prijaté v popoludňajších hodinách od 24.00 hod. príslušného dňa.
Termín dodania činí za každých začatých 100 km 3 hodiny. Ak je deň nasledujúci po dni
podania zásielky nedeľa alebo sviatok, začína plynúť termín dodania najbližší
pracovný deň. Odosielateľ môže s dopravcom dohodnúť skrátený alebo iný termín
dodania, čo musí byť poznačené v nákladnom liste.
7. Termín dodania sa považuje za dodržaný, ak je zásielka pred
jeho uplynutím dodaná prijímateľovi, alebo prijímateľovi nemohla byť dodaná z
dôvodov na jeho strane, hoci bol o príchode zásielky upovedomený alebo mu bola
zásielka v mieste určenia doručená na prevzatie.
8. Termín dodania môže byť ovplyvnený:
a)
pozastavením prepravy, ktoré je zapríčinené opatreniami colných alebo iných
orgánov štátnej správy,
b) zdržaním
prepravy vyvolané dodatočnými pokynmi odosielateľa,
c) časom
potrebným na vyloženie nadváhy,
d) úradne
nariadeným pozastavením cestnej premávky, ktoré dočasne znemožňuje začatie
alebo pokračovanie prepravy,
e)
zdržaním, ktoré vzniklo počas prepravy bez zavinenia dopravcom tým, že na
zásielke alebo obale museli byť vykonané opravy, alebo naložená zásielka musela
byť preložená alebo správne uložená.
9. Ak si dopravca s odosielateľom nedohodol dopravnú cestu, a ak
nejde o prípad prekážok prepravy, dopravca je povinný vykonať prepravu po
najkratšej ceste, použitie ktorej je hospodárne so zreteľom na povahu zásielky
a druh použitého vozidla. Dĺžkudopravnej cestyurčujezodpovedný zamestnanec dopravcu podľa:
a) údajov o cestných vzdialenostiach v mapách (AUTO ROUTE),
b) smerových tabúľ umiestnených na pozemných komunikáciách,
c) údajov z navigačného systému,
d) údajovz tachografu,
prípadne tachometra alebo
e) iným vhodným spôsobom.
10. Vykonaním prepravy a ostatných úkonov až do miesta určenia
uskutočnených na splnenie zmluvy o preprave veci dopravcovi prislúcha
prepravné. Výška prepravného a doba splatnosti sa dohodne záznamom
v potvrdenej objednávke, t.j. zmluve o preprave veci. Obdobne sa
dohodne aj forma úhrady. Okrem prepravného dopravca počíta hotové výdavky potrebné
na uskutočnenie prepravy zásielky až do miesta určenia alebo vynaložené z
príkazu alebo v záujme odosielateľa alebo ním poverenej osoby.
V prípade omeškania úhrad podľa dohodnutej splatnosti zmluvných
strán platí povinná strana úroky z omeškania vo výške 0, 05% z dlžnej sumy
za každý deň omeškania.
11. Odosielateľ zásielky a dopravca sa môžu dohodnúť, či prepravné
vyplatí odosielateľ zásielky celkom alebo čiastočne, alebo či prepravné uhradí
prijímateľ zásielky.
Ak prepravné má uhradiť
prijímateľ zásielky, ale úhradu odmietne, je povinný zaplatiť prepravné
odosielateľ zásielky. V takom prípade môže odovzdať zásielku prijímateľovi len
so súhlasom odosielateľa.
Zmluvou o preprave veci dopravca môže byť zaviazaný, že
zásielku počas prepravy sprevádza nákladnýlist.
Čl. 3
Práva a povinnosti
odosielateľa
1. Odosielateľ zásielky nesie voči dopravcovi dôsledky
nepravdivého uvedenia popisu fyzikálnych vlastností zásielky alebo ich
neuvedenie, ktoré malo okrem iného za následok zatajenie nebezpečného alebo
nezákonného charakteru prepravovanej zásielky.
Zmluva o preprave veci obsahom a náležitosťami vychádza z
príslušných ustanovení § 765 až § 773 Občianskeho zákonníka, § 261 a nasl. a § 610 a nasl. Obchodného
zákonníka, vyhlášky ministra zahraničných vecí č. 11/1975 o Dohovore
o prepravnej zmluve v medzinárodnej cestnej nákladnej doprave.
2.Odosielateľ zodpovedá za všetky výdavky
a škody, ktoré vzniknú dopravcovi v dôsledku nepresností, alebo
neúplností údajov:
a) o mene a adrese
odosielateľa
b) o mieste
a dátume prevzatia zásielky a mieste jej určenia
c) o mene a adrese
príjemcu
d) o obvyklom
pomenovaní povahy prepravovanej veci a druhu obalu, pri veciach
nebezpečnej povahy o ich všeobecne uznávanom označení,
e) o počte kusov
a ich zvláštnych znakoch a číslach
f) o hrubej váhe
zásielky, alebo o iným spôsobom vyjadrenom množstve tovaru
g) o pokynoch,
potrebných pre colné alebo iné úradné konania.
h) v nákladnom liste
o zákaze prekládky, o výdavkoch, ktoré preberá na seba odosielateľ,
o výške dobierky, ktorá sa má vyberať pri dodaní zásielky, o cene
zásielky a sume vyjadrujúcej osobitný záujem na dodaní, o pokynoch
odosielateľa, týkajúcich sa poistenia zásielky, o dohodnutej lehote,
v ktorej sa má preprava uskutočniť a o zozname dokladov,
odovzdaných dopravcovi.
3.Odosielateľ zodpovedá dopravcovi za škody,
spôsobené osobám, na prevádzkových prostriedkoch, alebo na iných zásielkach
chybami obalu zásielky, ako aj za všetky výdavky, vzniknuté z tohto
dôvodu, iba ak by závada bola zjavná, alebo dopravcovi známa v čase
prevzatia zásielky a dopravca nemá k tomu výhrady.
4.Odosielateľ je povinný pripojiť k nákladnému listu, alebo dať
dopravcovi k dispozícii doklady, potrebné na colné a ďalšie úradné
konania, vykonávané pred vydaním zásielky a poskytnúť mu všetky informácie,
o ktoré požiada.
5.Odosielateľ je oprávnený disponovať so zásielkou, najmä môže
požadovať od dopravcu zastavenie prepravy, zmenu miesta dodania, alebo vydania
zásielky inému príjemcovi, než ktorý bol uvedený v nákladom liste.
6. Oprávnený postupuje podľa
Reklamačného poriadku dopravcu, ktorý je dostupný v sídle spoločnosti
a v mieste prevádzky spoločnosti. V medzinárodnej cestnej
nákladnej doprave ak príjemcaprevzal
zásielku bez toho, že spolu s dopravcom náležite zistil jej
stav alebo oznámildopravcovi výhrady s uvedením
všeobecných údajov o povahe straty alebo poškodenia najneskoršie pri
prevzatí zásielky, ak ide o straty alebo poškodenia zjavne znateľné,
a najneskoršie do 7 dní odo dňa vydania zásielky, nepočítajúc do toho
nedele a uznané sviatky, ak ide o straty alebo poškodenia zjavne neznateľné,
predpokladá sa, pokiaľ sa nepreukáže opak, že dostal zásielku v stave
uvedenom v nákladnom liste. Ak ide o straty alebo poškodenie zjavne
neznateľné, musia sauvedené výhrady
urobiť písomne.
Čl. 4
Vylúčenie z prepravy
Preprava sa vykonáva s vylúčením
nasledovných vecí:
živých zvierat,
skaziteľných
potravín,
nebezpečných
odpadov,
tekutých
materiálov.
Čl. 5
Zmenazmluvy o preprave veci
1. Odosielateľ môže až do doby vydania zásielky prijímateľovi,
dodatočne nariadiť dopravcovi, že
a) zásielka má byť vrátená späť do miesta odoslania,
b) zásielka má byť počas prepravy zadržaná,
c) dodanie zásielky prijímateľovi má byť odročené,
d) zásielka má byť dodaná inému prijímateľovi,
e) zásielka má byť zvýšená, znížená alebo zrušená,
f) zásielka má byť dopravená na iné miesto určenia,
g) časti zásielky majú byť dodané na rôzne alebo iné miesta
vykládky ako bolo určené v zmluve o preprave veci alebo nákladnomliste.
V prípadoch uvedených pod písmenami d), f), g) môže odosielateľ
zásielky nariadiť pre ďalšiu prepravu alebo spiatočnú prepravu aj iný druh
prepravy alebo použitie iného dopravného prostriedku. Pokyny iného druhu sú
neprípustné. To isté platí pre pokyny o jednotlivých častiach zásielky okrem
prípadov uvedených pod písmenom g).
Vykonanie dodatočného pokynu podľa ods.1 dopravca môže odmietnuť,
odročiť alebo vykonať iným spôsobom, ak
a) pokyn v tom čase, kedy bol
vydaný, už nie je možné vykonať,
b) jeho vykonanie by odporovalo
zákonným ustanoveniam alebo iným právnym predpisom,
c) hodnota zásielky by nekryla
vzniknuté zvýšené náklady a tieto nie sú hradené alebo ich úhrada nie je
zabezpečená.
2. Ak odosielateľ zásielky nariadil, že zásielka má byť v mieste
určenia zadržaná, dopravca je oprávnený za každé zadržanie alebo skladovanie
požadovať dohodnuté poplatky. Ak trvá zadržanie viac ako 12 hodín, dopravca
môže náklad na nebezpečie (riziko) a ťarchu odosielateľa zásielky vyložiť a
uskladniť, a odosielateľa musí o tom upovedomiť.
3. Po príchode zásielky na miesto určenia a po splnení povinností
vyplývajúcich z nákladného listu môže prijímateľ zásielky udeliť pokyn,
aby
a) bola
zásielka v mieste určenia prepravená do iného miesta určenia ako je uvedené
v nákladnom liste,
b) bola
zásielka vydaná s nákladným listom oproti zaplateniu prepravného a iných
nevyhnutných poplatkov spočívajúcich na zásielke určenia tretej osobe,
c) mu bol
vydaný nákladný list oproti zaplateniu prepravného a iných poplatkov
spočívajúcich na zásielke a aby zásielka bola vydaná v mieste určenia tretej
osobe,
d) mu bol
vydaný nákladnýlist, ale aby zásielka
bola oproti zaplateniu prepravného a iných poplatkov spočívajúcich na zásielke
v mieste určenia vydaná tretej osobe,
e) časti
zásielky boli dodané na rozličné alebo iné miesta vykládky ako je uvedené
v nákladnomliste.
Ak bude na základe
dodatočného pokynu zásielka počas prepravy zadržaná, dopravca bude požadovať
prepravné okrem prípadne vzniknutých iných nákladov po ceste, až po miesto, kde
bola zásielka zadržaná.
Za prijatie dodatočného pokynu odosielateľa alebo prijímateľa
zásielky sa vyberá dohodnutý poplatok, ak v dôsledku tohto pokynu dôjde k zmene
prepravného.
Čl. 6
Odovzdanie zásielky
1. Odosielateľ zásielky je povinný dopravcovi odovzdať zásielku v stave
spôsobilom prepravy. Zásielka musí byť uspôsobená tak, aby pri riadnom ukladaní
na ostatný náklad prepravovaný spolu, nemohla spôsobiť žiadne škody. Kusovú
zásielku je potrebné zreteľne a nezmazateľne označiť takým spôsobom, aby bol
zistiteľný odosielateľ a prijímateľ zásielky. Zodpovedný pracovník dopravcu je
povinný prevzatie zásielky potvrdiť v nákladnom liste.
Zásielku dopravca musí
umiestniť tak, aby bola chránená pred poškodením.
2. Ak zásielka nezodpovedá ustanoveniu odseku 1, dopravca môže jej
prijatie na prepravu odmietnuť, pričom zbytočný príjazd a odjazd a s tým
spojenú stratu času je odosielateľ zásielky povinný uhradiť. Ak je možné
nedostatky obalu zásielky odstrániť bez väčších výdajov, tak dopravca je
oprávnený, ale nie povinný tieto nedostatky na náklady odosielateľa zásielky
odstrániť.
Zásielku so zjavnými známkami poškodenia dopravca prevezme len v
tom prípade, ak odosielateľ zásielky takýto stav písomne potvrdí v nákladnom
liste.
Prijatím zásielky preberá príjemca ručenie za úhradu pohľadávok
dopravcu voči odosielateľovi zo zmluvy týkajúcej sa prepravy prevzatej
zásielky, ak o týchto pohľadávkach príjemca vedel alebo musel vedieť.
3. Dopravca na zabezpečenie svojich nárokov vyplývajúcich zo
zmluvy má zádržné právo k zásielke,
dokiaľ s ňou môže nakladať.
4. Zásielku (jej časť), ktorá podľa svojej povahy vyžaduje, aby
počas prepravy bola chránená obalom pred poškodením alebo stratou, odosielateľ
zásielky je povinný podať ju na prepravu v riadnom obale zodpovedajúcom
podmienkam v cestnej doprave.
Odosielateľ zásielky je povinný zásielku riadne zabaliť aj vtedy,
ak je nebezpečenstvo, že bez obalu by mohla počas prepravy spôsobiť svojimi
vlastnosťami škodu osobám alebo na iných zásielkach, na dopravnom prostriedku,
prípadne na iných zariadeniach tohto prostriedku. Dopravca neskúma, či zásielka
svojou povahou vyžaduje obal, prípadne, či použitý obal je riadny s ohľadom na
veľkosť a hmotnosť zásielky.
Odosielateľ zásielky je povinný zabezpečiť, aby obaly zásielky
jednotlivých kusov zásielky svojimi rozmermi, konštrukciou a pevnosťou
umožňovali použitie progresívnej techniky pri preprave. Odosielateľ zásielky je
povinný označiť zásielku alebo jej jednotlivé kusy, ak to predpisuje prepravný
poriadok, alebo je to žiaduce pre uľahčenie manipulácie so zásielkou alebo pre
zamedzenie nebezpečenstva jej zámeny.
Pokiaľ povaha zásielky vyžaduje, aby sa s ňou počas nakládky,
prepravy a vykládky určitým spôsobom zaobchádzalo, alebo aby sa ukladala v
určitej polohe, odosielateľ je povinný označiť každý kus manipulačnou značkou
pre označovanie prepravných obalov.
Kusovú zásielku je odosielateľ povinný označiť tiež názvom (menom)
a adresou prijímateľa. Ak zodpovedný zamestnanec dopravcu zistí pri prevzatí
zásielky, že zásielka nevyhovuje predchádzajúcim podmienkam, prepravu odmietne.
V prípade, že odosielateľ potvrdí v nákladnom liste zistený nedostatok,
dopravca môže zásielku prevziať k preprave.
5. Ak to vyžaduje osobitná povaha prepravy alebo prepravovanej
zásielky odosielateľ je povinný prideliť k zásielke sprievodcu. Po dohode
sprievodcu môže zabezpečiť za úplatu aj dopravca, inak môže prepravu odmietnuť.
Ak sa dohodlo, môže jeden sprievodca sprevádzať aj viac zásielok
prepravovaných súčasne, a to aj vtedy, keď sa prepravujú na viacerých
vozidlách.
Meno sprievodcu sa zapíše do nákladnéholistu a na požiadanie musí sprievodca svoju
totožnosť preukázať občianskym preukazom. Sprievodca je povinný sprevádzanú
zásielku riadne opatrovať, a to aj z hľadiska jej úplnosti, plniť pokyny
dopravcu alebo pokyny odosielateľa.
Za sprievodcu zásielky sa nepovažuje osoba určená odosielateľom
iba na nakladanie a vykladanie zásielky. Pre náhradu za prepravu sprievodcu,
nakladača, vykladača alebo iných osôb platí dohoda. Vodič je oprávnený vylúčiť
z prepravy osobu prepravovanú podľa predchádzajúcich odsekov, ak ohrozuje
bezpečnosť vlastnú, ostatných prepravovaných osôb alebo zásielky, prípadne
vozidla.
6. Dopravca je kedykoľvek oprávnený preskúmať, či zásielka súhlasí
s údajmi odosielateľa uvedenými v nákladnom liste alebo, ktoré mu oznámil.
Zásielka sa na mieste nakládky alebo vykládky preskúma v prítomnosti osôb
odovzdávajúcich alebo preberajúcich zásielku, počas prepravy sa preskúma v
prítomnosti najmenej jednej osoby, ktorá nie je pracovníkom dopravcu. Ak
zásielka nezodpovedá údajom v nákladnom liste a mohlo by tým byť spôsobené
krátenie prepravného, tak sa náklady spojené s preskúmaním zásielky započítajú
do prepravného.
7. Ak nebolo dohodnuté inak, uskutočňuje nakládku odosielateľ
zásielky a vykládku prijímateľ zásielky, pričom sa rozumie pod nakládkou pohyb
zásielky na ložnú plochu vozidla a pod vykládkou v obrátenom smere.
Ak dopravca vykonáva nakládku a vykládku celkom alebo čiastočne,
môže za tento úkon požadovať dohodnutú úhradu. Pre prípad, že nakládku alebo
vykládku vykonáva celkom alebo čiastočne sa považuje zásielka za prijatú už pri
začatí nakládky a až po ukončení vykládky za dodanú.
8. Odosielateľ zodpovedá za bezpečné uloženie zásielky na vozidlo
a podobne za nakladacie práce na vozidle, ak nebolo dohodnuté niečo iné.
Odosielateľ alebo prijímateľ zásielky poskytne zodpovedajúce
nakladacie zariadenia, ak ich má k dispozícii.
9. Pre čas čakania sa počíta
dohodnutá náhrada. Za čas čakania sa považuje čas od pristavenia vozidla k
nakládke alebo vykládke až do začatia nakladacích alebo vykladacích prác a
každé dopravcom nezavinené prerušenie týchto prác do 12 hod.
Ak odosielateľ zásielky
vyzve dopravcu k nakládke, pričom je čas preberania zásielky dohodnutý a ak pri
preberaní zásielky čas čakania trvá viac ako 12 hod., tak môže od zmluvy
odstúpiť. Za márny príjazd alebo odjazd a s tým spojenú stratu času patrí
dopravcovi dohodnutá náhrada.
10. V mieste určenia odovzdá dopravca nákladný list a zásielku
prijímateľovi oproti potvrdeniu prijatia zásielky v nákladnom liste.
Po prepravení do miesta určenia je prijímateľ povinný zásielku
neodkladne prevziať. Ak dôjde pri vykládke zásielky k zdržaniu z viny
prijímateľa, tak má dopravca nárok na zdržné v dohodnutej výške.
11.Ak prijímateľ zásielky podá pri dodaní zásielky návrh na
zistenie čiastočnej straty alebo poškodenie zásielky, dopravca je povinný,
pokiaľ zisťovanie nemôže byť vykonané ihneď, odovzdať zásielku prijímateľovi,
ak je tento ochotný ju prijať alebo zabezpečiť jej uskladnenie.
12. Ak odosielateľ požadoval v nákladnom liste prepočítanie
alebo preváženie zásielky v mieste určenia, alebo ak žiada prijímateľ pri jej
dodaní aby bola zásielka za jeho prítomnosti prepočítaná alebo prevážená, tak
dopravca tejto požiadavke vyhovie v prípade, že sú k dispozícii vhodné
zariadenia na váženie alebo prepočítanie.
Zodpovednosť dopravcu
13. Dopravca zodpovedá za škodu na zásielke, ktorá vznikla po jej
prevzatí až do jej vydania príjemcovi, pokiaľ ju nemohol odvrátiť pri
vynaložení maximálneho úsilia a odbornej starostlivosti.
14. Dopravca je oslobodený od tejto
zodpovednosti, ak stratu zásielky, jej poškodenie alebo prekročenie dodacej
lehoty zavinil oprávnený, príkaz oprávneného, ktorý nebol zavinený nedbalosťou
dopravcu, vlastnou chybou alebo okolnosťami, ktoré dopravca nemôže odvrátiť
a ktorých následky odstrániť nie je v jeho moci.
15. Za škodu na zásielke nezodpovedá dopravca, ak preukáže, že
bola spôsobená :
a)
odosielateľom, príjemcom alebo vlastníkom zásielky,
b) vadou
alebo prirodzenou povahou obsahu zásielky včítane obvyklého úbytku, alebo
c) vadným
obalom, na ktorý dopravca upozornil odosielateľa pri prevzatí zásielky na
prepravu, a ak bol vydaný nákladný alebo náložný list, bola v ňom
vadnosť obalu poznamenaná. Ak neupozornil dopravca na vadnosť obalu,
nezodpovedá dopravca za škodu na zásielke vzniknutú v dôsledku tejto
vadnosti len vtedy, ak vadnosť nebola pri prevzatí zásielky poznateľná.
Na takto vzniknutých škodách je dopravca povinný vynaložiť odbornú
starostlivosť, aby škoda bola čo najmenšia.
Pokiaľ sa jedná o medzinárodnú cestnú nákladnú dopravu pokiaľ
nákladný list neobsahuje výhrady dopravcu s ich odôvodnením, platí právna
domnienka, že zásielka a jej obal boli v okamihu prevzatia dopravcom
v dobrom zjavnomstave a že
počet kusov, ich značky a čísla sa zhodovali s údajmi
v nákladnom liste.
16. Dopravca je povinný urýchlene podať správu odosielateľovi o
škode na zásielke vzniknutej počas prepravy do jej odovzdania príjemcovi. Ak
však príjemca nadobudol právo na jej vydanie dopravcovi je povinný túto správu
odovzdať príjemcovi. Dopravca zodpovedá za škodu spôsobenú odosielateľovi alebo
príjemcovi porušením tejto povinnosti.
Pri strate alebo zničení zásielky dopravca je povinný nahradiť jej
cenu, ktorú mala zásielka v čase jej odovzdania na prepravu.
17. Príjemca, ak zistí celkovú alebo čiastočnú stratu alebo
poškodenie zásielky alebo to tvrdí ten, kto má dispozičné právo je potrebné o
tom bezodkladne vyhotoviť zápis.
Pri nárokoch na náhradu škody je potrebné podať z miesta nároku
potrebné doklady o príčine a výške škody - najmä nákladný list. Pre stanovenie
výšky škody je potrebné, aby poškodený predložil faktúry, ak sú k dispozícii,
ako aj výpočet výšky škody a iné doklady dokazujúce nárok na náhradu.
Zásielka sa považuje bez ďalších dôkazov za stratenú, keď v
priebehu 30 dní od prevzatia na prepravu nebola dodaná alebo pripravená na
prevzatie prijímateľom. V medzinárodnej cestnej nákladnej dopravemožno zásielku bez ďalších dôkazov považovaťza stratenú, ak nebola vydaná do 30 dní po
uplynutí dojednanej lehoty, a pokiaľ nebola lehota dojednaná, do 60 dní po
prevzatí zásielky dopravcom na prepravu. Ostatné rieši Reklamačný poriadok
dopravcu.
Čl. 7
Nákladný list
1. Nákladný list ako prepravný doklad o zásielke sprevádza
zásielku až do jej vydania, prípadne likvidácie. Nákladnýlistsa vyhotovujenajmenej v troch rovnopisoch, z ktorých dva sú
určené pre dopravcu, prvé
vyhotovenie nákladného listu dostane odosielateľ, druhé sprevádza zásielku
a tretie si ponechá dopravca.
2. Ak sa zásielka nakladá
alebo vykladá na viacerých miestach, je potrebné vyhotoviť pre každú časť
zásielky samostatný nákladnýlist. Pre
opakované prepravy z toho istého miesta nakládky na rovnaké miesto vykládky a
pre iné prepravy pre toho istého odosielateľa opakujúce sa zásadne za rovnakých
podmienok, ako aj pre prepravy vnútri objektov a obvodov stavenísk odosielateľ
môže s dopravcom dohodnúť použitie jedného nákladnéholistu pre celú pracovnú zmenu vozidla.Ak je potrebné naložiť na niekoľko vozidiel, má odosielateľ
alebo dopravca právo žiadať o vystavenie toľkých nákladných listov, koľko
vozidiel sa má na dopravu použiť.
3. Všetky zmeny zmluvy o preprave veci je potrebné zaznamenať a v prípadoch, kde je
to možné, nechať ich aj potvrdiť oprávnenej osobe vo všetkých rovnopisoch,
ktoré sú v dobe zápisu k dispozícii.
Do nákladného listu je potrebné zaznamenať i ďalšie skutočnosti
dôležité z hľadiska prípadných nárokov odosielateľa zásielky, dopravcu alebo
prijímateľa zásielky v zmysle prepravného poriadku.
V prípade, že formulár nákladného listu nepostačuje na zápisy
oprávnených osôb s dispozičným právom, je potrebné vyhotoviť zápisnicu a to v
toľkých rovnopisoch, koľko rovnopisov nákladného listu je v dobe zápisu k
dispozícii a prikladá sa ku každému z nich.
4. Nákladný list obsahuje najmä tieto údaje
a) miesto
a dátum vystavenia
b) meno
a adresa odosielateľa
c) meno
a adresa dopravcu
d) miesto
a dátum prevzatia zásielky a miesto jej určenia
e) meno
a adresa príjemcu
f) obvyklé
pomenovanie povahy prepravovanej veci a druh obalu, pri veciach
nebezpečnej povahy ich všeobecne uznávané označenie
g) počet
kusov, ich zvláštne značky a čísla
h) hrubá
váha zásielky, alebo iným spôsobom vyjadrené množstvo tovaru
i) náklady
spojené s prepravou (dovozné, vedľajšie poplatky a ostatné výdavky vznikajúce
od okamihu uzavretia zmluvy až do vydania zásielky),
j) pokyny
potrebné pre colné a iné úradné konania,
k) údaj
o tom, že preprava aj napriek akejkoľvek opačnej doložke podlieha
ustanoveniam Dohovoru CMR.
5. Nákladnýlist môže
obsahovať tieto ďalšie údaje:
a) zákaz prekládky,
b) výdavky, ktoré preberá na seba odosielateľ,
c) výšku dobierky, ktorá sa má vyberať pri dodaní zásielky
d) cenu zásielky a sumu vyjadrujúcu osobitný záujem na dodaní,
e) pokyny odosielateľa dopravcovi týkajúce sa poistenia zásielky,
f) dohodnutú lehotu, v ktorej sa má preprava uskutočniť,
g) zoznam dokladov
odovzdaných dopravcovi.
6. Zmluvné strany môžu zapísať donákladnéholistu ešte aj iné
údaje, ktoré pokladajú za potrebné. Zápisysa musia urobiť priepisom na všetky rovnopisy, ktoré sú k dispozícii v
čase zápisu. Zápisy sa nesmú odstraňovať a pozmeňovať. Opravy možno vykonať
preškrtnutím, ak ich oprávnená osoba potvrdí. Ak ide o číselný údaj, potrebné
je opakovať ho slovom.
Zápisnica sa vyhotovuje, ak formulár nákladného listu nepostačuje
na zápisy oprávnených osôb a to v toľkých rovnopisoch, koľko rovnopisov
prepravného listu je v dobe zápisu k dispozícii a prikladá sa ku každému z
nich.
7. Odosielateľ zásielky,
dopravca a prijímateľ zásielky zodpovedajú za správnosť a úplnosť zápisov,
ktoré sa uviedli do nákladného listu.
Odosielateľ zodpovedá za
všetky škody a výdavky, ktoré dopravcovi vzniknú v dôsledku nepresností alebo
neúplnosti údajov uvedených v tomto liste.
Ak dopravca zapíše na
žiadosť odosielateľa do nákladnéholistu
údaje, predpokladá sa, že konal v mene odosielateľa, ak sa nedokáže opak.
Zároveň ručí za škody, ktoré vzniknú tým, že nemá pri sebe prepravné a sprievodné
doklady, ktoré mu odovzdal odosielateľ pri prevzatí zásielky na prepravu.
8. Pri prevzatí zásielky na
prepravu dopravca preskúma:
a) správnosť údajov v nákladnom
liste o počte kusov a o ich značkách a číslach,
b) zjavný stav zásielky a jej
obalu.
Ak dopravca nemá vhodné
prostriedky, aby mohol preskúmať správnosť údajov,uvedie do nákladnéholistu výhrady aj s odôvodnením. Dopravca musí
odôvodniť taktiež všetky výhrady, ktoré urobil proti zjavnému stavu zásielky a
jej obalu. Tieto výhrady zaväzujú odosielateľa, iba ak ich v prepravnom liste
výslovne uznal.
9. Ak nákladný list
neobsahuje výhrady dopravcu s odôvodnením, platí právna domnienka, že zásielka
a jej obal boli v okamihu prevzatia zjavne v dobrom stave a že počet kusov, ich
značky a čísla sa zhodovali s údajmi v nákladnom liste.
Nákladný list je, pokiaľ sa nedokáže opak, vierohodným dokladom o
uzavretízmluvy o preprave vecia jej obsahu ako aj o prevzatí zásielky
na prepravu.
Odosielateľ má právo od
dopravcu žiadať preverenie celkovej hmotnosti zásielky, alebo jej množstva
vyjadreného iným spôsobom. Môže tiež žiadať preskúšanie obsahu jednotlivých
kusov zásielky, pričom dopravca má nárok na náhradu výdavkov spojených s týmto
preskúšaním. Výsledok tohto úkonu sa zaznačí do nákladného listu.
10. Odosielateľ zodpovedá za
škody spôsobené osobám na prevádzkových prostriedkoch alebo na iných zásielkach
chybami obalu zásielky, ako aj za všetky výdavky, ktoré vznikli z tohto dôvodu,
iba ak by chyba bola zjavná alebo dopravcovi známa v čase prevzatia zásielky a
k tomu nemal výhrady.
Odosielateľ je povinný
pripojiť k nákladnémulistu alebo
dať dopravcovi k dispozícii doklady potrebné na colné a na ďalšie úradné
konanie vykonávané pred vydaním zásielky, ak je prepravovaná zásielka pod
colným dohľadom. Zároveň dopravca zodpovedá za následky straty alebo nesprávne
použitie dokladov v nákladnomliste
uvedených a k nemu pripojených alebo mu odovzdaných.
Pri preprave dopravca nie je
povinný skúmať, či sú doklady a informácie správne a dostačujúce. Odosielateľ
mu zodpovedá za všetky škody vzniknuté preto, že niet dokladov, alebo že neboli
dané potrebné informácie, alebo doklady a informácie sú neúplné alebo
nesprávne, pokiaľ nejde o nedostatok zavinený osobou dopravcu.
Čl. 8
Mimoriadne udalosti
1. Dopravca zodpovedá za to, aby vozidlo bolo naložené len v rámci
celkovej prípustnej hmotnosti vozidla.
Ak dopravca zistí preťaženie vozidla, ktoré je zavinené
nesprávnymi údajmi o hmotnosti zásielky alebo inými dôvodmi zo strany
odosielateľa, ktoré nemohol rozpoznať, odosielateľ znáša všetky škody a
náklady, ktoré vzniknú z dôvodu preťaženia vozidla.
2. Ak sa zistí preťaženie vozidla zavinené odosielateľom ešte v
mieste odoslania, musí odosielateľ vykonať vyloženie nadváhy. Ak sa na pokyn
odosielateľa prepravuje nadváhová časť ďalej, alebo späť do miesta nakládky,
tak sa považuje táto preprava za osobitný prepravný výkon, za ktorú sa platí aj
prepravné podľa ubehnutej trasy podielovo.
3. Ak sa vyskytne prekážka v preprave, ktorú je možné odstrániť
obchádzkou alebo náhradnou prepravou, zásielka sa prepraví prijímateľovi
obchádzkovou trasou alebo náhradnou prepravou. Zvýšené dovozné podľa skutočne
vykonanej prepravy môže byť účtované len keď sa zásielka prepravuje cez
obchádzkovú trasu a odosielateľa dopravca pred prevzatím nákladnéholistu a zásielky na nevyhnutnosť obchádzky
upozornil.
4. Vo všetkých ostatných prípadoch, v ktorých je začiatok alebo
pokračovanie prepravy zásielky dočasne alebo trvalo pozastavené, musí dopravca
odosielateľa požiadať o písomný súhlas. Odosielateľ má možnosť v tomto prípade
od zmluvy odstúpiť. Ak zo strany dopravcu nie je zavinenie prekážky, má
dopravca nárok na dovozné za ubehnutú trasu, vedľajšie výkony a iné poplatky s
tým súvisiace.
Ak je odstránená prekážka v preprave pred príchodom pokynu
odosielateľa, tak sa zásielka dopraví na miesto určenia bez toho, aby sa čakalo
na pokyn a odosielateľ zásielky sa o tom upovedomí.
5. Ak nie je po príchode zásielky na miesto určenia prijímateľ
zastihnuteľný alebo odmietne jej prijatie, alebo nezaplatí dobierku, alebo sa
vyskytne iná prekážka dodania, tak musí dopravca neodkladne o príčine prekážky
odosielateľa upovedomiť a vyžiadať si jeho ďalší pokyn. Odosielateľ môže
zápisom v nákladnom liste požadovať o telefonickú, alebo faxovú informáciu
prekážky dodania na jeho náklady alebo musí v ňom uviesť, že zásielka má byť v
takomto prípade dodaná v mieste určenia inému prijímateľovi, ako je uvedené v
nákladnom liste. Odosielateľ môže splnomocniť v nákladnom liste k udeľovaniu
pokynov aj tretiu osobu a nariadiť dopravcovi, že musí o tejto skutočnosti túto
poverenú osobu informovať a vyžiadať si jej pokyn.
Ak nie je možné odosielateľa zásielky alebo zmocnenca uvedeného v
nákladnom liste informovať, alebo ak odosielateľ alebo zmocnenec s udelením
pokynu otáľa alebo je pokyn nevykonateľný, dopravca môže zásielku deponovať v
sklade na nebezpečenstvo a náklady odosielateľa.
Ak bola odstránená prekážka dodania, bez toho aby prišiel iný
pokyn odosielateľa alebo jeho zmocnenca, pokiaľ mu bola už táto skutočnosť
oznámená, je potrebné o tom odosielateľa bezodkladne upovedomiť.
Všetky prekážky prepravy a dodania je nutné zaznamenať v nákladnom
liste.
Platnosť prepravného poriadku
Tento prepravný poriadok nadobúda platnosť dňa 20.04.2022. Každý
prepravca - objednávateľ prepravy je povinný pred podpisom Zmluvy o preprave
vecí sa s týmto poriadkom oboznámiť.